MUSSALON SATAMAAN VALMISTUU KAKSI UUTTA TERMINAALIA – FERTILOG GROUP SIJOITTAA TULEVAISUUTEEN SEKÄ NESTE - ETTÄ IRTOLASTIPUOLELLA

Julkaistu 26.6.2020 15:40

Yritys toivoisi nyt nopeasti jo päätettyjen raideyhteyksien parantamistöiden toteuttamista.

 

Kimmo Seppälä

Fertilog sijoittaa Mussalon satamaan kaikkiaan noin 19 miljoonaa euroa. Yrityksen uuden nestetarminaalin kustannusarvio on 14 miljoonaa euroa.

 

Kotkassa Mussalon satamassa toimiva Fertilog Group sijoittaa tulevaisuuteen rakentamalla satamaan kaksi uutta terminaalia. Alkuvuodesta aloitetun nesteterminaalin arvioidaan ottavan ensimmäiset kuljetuksensa vastaan ensi kesänä ja kesäkuussa käynnistyneiden irtolastiterminaalin rakennustöiden lasketaan valmistuvan vielä tämän vuoden puolella.

 

– Voi olla, että ensimmäiset vaunut saadaan nesteterminaaliin ensi kesänä ja irtolastiterminaaliin jo tammikuussa, kertoo Fertilog Groupin toimitusjohtaja Larisa Lisitsyn.

 

Nesteterminaaliin yritys sijoittaa yli 14 miljoonaa euroa ja irtolastiterminaaliin noin 15 miljoonaa euroa.

 

Yritys työllistää tällä hetkellä viitisenkkymmentä henkilöä. Uudet investoinnit tuovat lisää työpaikkoja Kotkaan, mutta Lisitsyn ei tällä hetkellä vielä osaa arvioida paljonko työpaikkoja tulee.

 

– Mutta niiden välillinen työllistävä vaikutus on suuri, sanoo Lisitsyn.

 

 

Aiemmin investoitu 32 miljoonalla eurolla

 

Fertilog on Suomessa operoiva transitoliikenteen edelläkävijä, joka ylläpitää ja kehittää kuivarahtiterminaalia HaminaKotkan satamassa Mussalossa.

 

Yritys aloitti toimintansa vuonna 2010 ja on jo aiemmin investoinut Mussaloon kaikkiaan 32 miljoonalla eurolla.

 

Mussalon yli 24 miljoonan euron moderni, tehokas ja toiminnassaan turvallisuus- ja ympäristökysymykset huomioiva terminaali voi vastaanottaa aluksia suurella kantavuudella. Nykyaikaisten huipputeknisten laitteiden käyttö mahdollistaa suuren lastausnopeuden.

 

Terminaalin kautta on mennyt maailmanmarkkinoille jo yli 10 miljoonaa tonnia lannoitteita ja määrän odotetaan kasvavan merkittävästi lähivuosina.

 

Mineraalilannoitteiden käsittelyn lisäksi Fertilog Group harjoittaa nestekemikaalien välivarastointia ja käsittelyä, pääasiassa metanolin.

 

Vuonna 2017 ostettu Stanoilin terminaali on modernisoitu 8 miljoonalla eurolla. Tuloksena on vuosittainen 300 000 tonnin metanoliliikenne toimittajalta, joka ei ole aiemmin toiminut Suomen satamien kautta.

 

Liiketoiminnan kehittyessä on perustettu uusia itsenäisiä yrityksiä metanolin ja lannoitteiden tuottajien kanssa, jotka kuuluvat myös Fertilog Groupiin.

 

Yhteisyritykset ja pitkäaikaiset sopimukset tavaran omistajien kanssa mahdollistivat uusia investointihankkeita HaminaKotkan satamassa.

 

Kimmo Seppälä

Kesäkuussa käynnistettiin uuden irtolastiterminaalin rakennustyöt. Terminaalin kustannukset ovat noin 15 miljoonaa euroa.

 

 

Yritys uskoo liikemäärien kasvuun

 

Uutena Fertilog Groupiin kuuluvan Tanking Terminal Kotka Oy:n ensi vuonna valmistuvan nesteterminaalin kautta käsitellään yli 300 tuhatta tonnia metanolia vuodessa myös toimittajalta, joka ei ole aiemmin toiminut Suomessa.

 

Fertilizer Terminal Kotka Oy:n, joka niin ikään on osa Fertilog Groupia, vuoden lopulla valmistuva irtolastiterminaali puolestaan nostaa käsiteltävän lannoitteiden määrää edelleen yli 500 tuhannella tonnilla.

 

Liiketoiminnan kehittämisen mahdollisti myös hyvä ja rakentava yhteistyö HaminaKotkan sataman ja VR Transpointin kanssa. Fertilog Group pyrkii jatkuvaan kehittämiseen käyttäen modernia ympäristöystävällistä teknologiaa ja silmällä pitäen kasvavaa kilpailua.

 

– Uskomme, että liikennemäärillä on edelleen mahdollisuus kasvaa, kun panostetaan yhdessä koko toimitusketjun ja toimialan sekä niitä palvelevien alojen kilpailukyvyn kehittämiseen ja parannetaan Suomen transitoreitin kilpailukykyä, sanoo Lisitsyn.

 

Lisitsyn toivoisi nyt jo päätettyjen ja rahoituksenkin saaneiden raideyhteyksien parannustöiden pikaista toteutumista.

 

– Meidän tarpeemme on saada nopeasti raiteiden akselipaino nostettua 25 tonniin, jotta olemme samalla viivalla Venäjän Ustlugan sataman kanssa, joka on ensisijainen kilpailijamme. Myös asiakkaille kuljetusreitti tulisi edullisemmaksi, sanoo Lisitsyn.

 

 

Ratatöissä menee vielä kolme vuotta

 

HaminaKotka Satama Oy investoi yhdessä Fertilizer Terminal Kotka Oy:n kanssa uuden irtolastiterminaalin raideyhteyksiin, mikä osaltaan mahdollistaa terminaalin tehokkaan operoinnin.

 

Satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naski arvioi hallituksen ratapakettiin kuuluvan Kouvola-Kotka välin rataosuuden parantamisen olevan lopullisesti valmis noin kolmen vuoden kuluttua.

 

– Se on usean vuoden projekti ja siihen liittyy myös Kotolahden ratapihan parantaminen. Myös me toivomme sen toteutuvan mahdollisimman nopeasti ja työt ovatkin edenneet hyvin, sanoo Naski.

 

Naskin mielestä Fertilog Group on tuonut dynaamista ja ratkaisuhakuista toimintaa satamaliikenteen kehittämiseksi ja työpaikkojen lisäämiseksi.

 

– Toivon, että valtiokin omalta osaltaan vihdoin päättäisi poistaa merenkulun väylämaksut, jotta näiden investointien ja Suomen transitoreitin kilpailukyky turvataan.

 

AIHEET

 

TIMO SUURNÄKKI

Palatkaa