Lannoiteet alkavat jälleen kulkea Haminan-Kotkan satamassa — kaksi laivaa sai erillisluvan poiketa jääluokkarajoituksesta

Fertilog Groupin harjoittama lannoitteiden transitoliikenne Haminan — Kotkan sataman kautta pääsee jatkumaan jälleen normaalisti. Yhtiö ilmoitti torstaina keskeyttäneensä lannoitteiden käsittelyn, koska viranomaiset eivät olleet viime viikolla antaneet jäänmurtaja-avustusta jääluokkaan 1C kuuluvalle alukselle. Kuljetusten pysähdyttyä yhtiön välivarastot olivat täyttyneet.

Liikenneviraston ylitarkastaja Tuomas Taivin mukaan viranomaisella on mahdollisuus myöntää erillislupa liikennerajoitusta alhaisemman jääluokan alukselle, mikäli alus täyttää esimerkiksi hinaukselle asetetut vaatimukset. Arvion vaatimusten täyttymisestä tekevät Liikennevirasto, luotsi ja jäänmurtaja.

Harkintavaraa luokan verran

Taivin mukaan aluksen jääluokassa voidaan joustaa yhden luokan verran. Tällä hetkellä Haminan — Kotkan satamaan avustetaan jääluokkaan 1A ja 1B kuuluvia aluksia, joten erillislupa voidaan myöntää jääluokkaan 1C kuuluville aluksille. Sen sijaan viime viikolla rajoitus oli 1A, jolloin jääluokkaan 1C kuuluville aluksille ei lupaa voitu myöntää.

Satamiin avustettavien alusten jääluokkavaatimukset määrätään jääolosuhteiden perusteella. Mitä vaikeammat jääolosuhteet, sitä vaativampi jääluokka asetetaan.
Tavin mukaan pohjoisen puolelta puhaltaneet tuulet ovat helpottaneet Suomen rannikon merialueen jäätilannetta ja jääluokkia on siten voitu alentaa.

Kaksi alusta tulossa

Fertilog Groupin tiedotuksesta vastaavan Juhana Harjun mukaan kaksi 1C-jääluokan alusta sai jääluokkarajoituksen helpotettua perjantaina erillisluvan tulla noutamaan yhtiön lannoitelastit Haminan-Kotkan satamasta.

Harjun mukaan Fertilog Groupin ja viranomaisten näkemykset jääolosuhteista ovat toisinaan olleet poikkeavia. Hän sanoo yhtiön myös toivovan viranomaisilta nykyistä nopeampaa reagointia jääolosuhteiden muututtua.

Harjun mukaan Fertilog Group käyttää 1C-jääluokan aluksia, koska riittävän suuria 1A ja 1B-jääluokan aluksia on rajoitetusti saatavilla. Lannoitekuljetuksissa alusten kantavuus on Harjun mukaan oltava 30 000 - 45 000 tonnia, jotta liikennöinti olisi taloudellisesti kannattavaa.

Fertilog Group kuljettaa Haminan — Kotkan sataman kautta noin kaksi miljoonaa tonnia lannoitteita vuodessa. Harjun mukaan Haminan — Kotkan sataman kanssa liikenteestä kilpailevat Viro, Latvia, Liettua ja Venäjä. Hänen mukaansa kyseisiin satamiin 1C-jääluokan alukset pääsevät koko talven esteettä.

Alusten jääluokkia

Luokituksen kriteereinä ovat aluksen rakenne, koneteho ja muut ominaisuudet, jotka vaikuttavat liikkumiseen jäissä.

1A Super alus pystyy kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa ilman murtajan avustusta
1A alus pystyy kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa jäänmurtajan avustamana.
1B alus pystyy kulkemaan keskivaikeissa jääolosuhteissa jäänmurtajan avustamana
1C alus pystyy kulkemaan helpoissa jääolosuhteissa murtajan avustamana